‘Deze methode is compleet’

(Interview voor diverse publicaties, gericht op basisscholen, van uitgeverij Noordhoff)

Leerkracht Linda Cox over Wijzer! Verkeer

Op De Berckacker in Veldhoven gebruikt groep 1 tot met 8 sinds dit jaar Wijzer! Verkeer. Leerkracht Linda Cox is erg enthousiast over de nieuwe methode. ‘De lessen zijn inhoudelijk sterk en heel vriendelijk geschreven. Helemaal wat je verwacht van goed lesmateriaal!’

Binnenkort is het zover. Dan doen de kinderen uit de klas van Linda Cox, ze geeft les aan groep 7, verkeersexamen. Linda heeft er alle vertrouwen in. Veel meer dan vorig jaar omstreeks dit tijdstip omdat ze de lesmethode die ze nu gebruikt stukken beter vindt. ‘Sinds dit jaar gebruiken we Wijzer! Verkeer, de nieuwe methode van Noordhoff’ vertelt ze. ‘Voorheen was dat nog Klaar Over. Maar deze methode is zoveel vollediger, flexibeler en meer bij de tijd.’

Vertel eens wat meer. Waarom is deze methode zo flexibel en meer bij de tijd?
Elk hoofdstuk is opgebouwd uit vier pagina’s met korte teksten en plaatjes. Het is erg fijn dat je de lesstof makkelijk in kleinere stukken kunt hakken. Ik geef één uur in de week verkeersles. We doen meestal een hoofdstuk in vier weken. Maar laatst merkte ik bijvoorbeeld dat de kinderen het hoofdstuk over voorsorteren best moeilijk vinden. Daar doen we dan wat langer over. Ook zijn er extra lessen die je ernaast kunt doen en die makkelijk in te voegen zijn. Zo hebben wij laatst een extra les over vrachtwagens gedaan. Je kunt het programma zo uitgebreid maken als je zelf wilt.

Verder zijn de situaties die op de plaatjes en in de filmpjes worden getoond heel realistisch. Bijvoorbeeld van een meisje dat zonder te kijken bellend de straat oversteekt terwijl er een scooter aankomt. Ook de onderwerpen van de hoofdstukken vind ik heel goed. Zo is er een hoofdstuk: Wat doet het weer nou met het verkeer? Hoe handel je met mist, hagel en regen? Dat zijn ook situaties waar de kinderen echt mee te maken krijgen.

Werken jullie digitaal?
Wijzer! Verkeer kun je helemaal digitaal doen als je dat wenst. Wij gebruiken echter ook het papieren werkboek omdat er nog niet voor alle kinderen een tablet beschikbaar is. Ook de toetsen doen we nog op papier. Maar de praatplaat, die aan het begin van ieder hoofdstuk staat, laat ik op het digibord zien. Die bespreken we dan vervolgens klassikaal.

Praatplaat?
Dat is een grote plaat met allerlei verkeerssituaties. Digitaal kun je ook inzomen om een bepaalde situatie beter te bekijken. De kinderen moeten aangeven wat er goed en fout gaat. En bepaalde opdrachten maken.

Wat vinden de kinderen van die praatplaat?
In het begin zeiden ze: “Nou dit is wel pittiger dan dat wat we hadden.” Je ziet heel veel op zo’n plaat. En dan moeten ze bijvoorbeeld ook nog alle fietsvoorzieningen benoemen. Nu vinden ze de praatplaat het leukste onderdeel. Er komen veel gesprekken los. Ze kijken echt naar wat er gebeurt en bedenken wat ze zelf zouden doen. Hoe passeer je bijvoorbeeld op de goede manier een vrachtwagen op de fiets? Of ze ontdekken: goh, ik rijd altijd die straat in met de fiets maar eigenlijk mag dat helemaal niet. Ze worden er heel scherp van.

Doen jullie ook de praktijksituaties?
Dat hebben wij niet nog niet gedaan maar de kleuters wel. Die hebben buiten les gehad in oversteken. Op het schoolplein hebben ze toen een weg en een zebrapad getekend.

En de test voor de ouders?
Die heb we wel al gedaan. Dat vonden de kinderen erg leuk en de ouders wat minder. Van ouders hoor ik nu regelmatig: “Linda, mijn kind vertelt me steeds vaker wat ik fout doe in het verkeer. Dat vind ik niet altijd makkelijk.” Maar ik ben er alleen maar blij mee.

Bereid de methode de kinderen goed voor op het verkeersexamen?
Jazeker! Wat ik heel goed vind aan de methode is dat de kinderen ook op een speelse manier de regeltjes en de borden leren. Dat voetgangers die rechtdoor gaan voorrang krijgen, vinden de kinderen bijvoorbeeld heel lastig. En die regel komt in bijna iedere les terug.

In vorige jaren gebruikte ik vier lesmethodes om de kinderen voor te bereiden op het verkeersexamen. Dat is nu niet meer nodig. Deze methode is compleet. Positief vind ik ook dat er veel foto’s met vragen inzitten. Het verkeersexamen is ook zo opgebouwd. Op die manier oefenen ze ook al een beetje de vraagstelling.

Wat vinden de andere leerkrachten van de methode?
Die zijn ook heel enthousiast. Vóórdat we over gingen tot de aanschaf van deze methode heeft iedere leerkracht een aantal lessen uitgeprobeerd in de eigen klas. De reacties waren heel positief. We zijn allemaal blij dat we nu een doorlopende leerlijn verkeer van groep 1 tot en met 8 hebben.