‘Alles is aardrijkskunde’

Kennisclips en vlogs over aardrijkskunde op YouTube, berichten op Facebook en Instagram. Roy Helmerhorst (28) is razend enthousiast over zijn vak en wil zoveel mogelijk mensen inspireren. ‘Onderwijs is voor iedereen. Ik wil het vak zo beeldend en ervaringsgericht mogelijk overbrengen.’

Dat hij wilde lesgeven, wist hij altijd al. Het onderwijs zit hem in het bloed. Zijn vader werkt binnen het onderwijs als facilitair manager en zijn zus is ook leerkracht. Nu is hij eerste graaddocent aardrijkskundedocent op het Anna van Rijn College in Nieuwegein. Hij geeft les in de bovenbouw van het vwo en de havo. Aanvankelijk wilde hij gymdocent worden. ‘Ik sport graag en heb ook op vrij hoog niveau getennist’ vertelt Roy Helmershorst. ‘Via de mbo-opleiding voor onderwijsassistent ben ik doorgestroomd naar de ALO. Maar toen ging ik me toch afvragen of ik niet nog meer vakinhoudelijk  bezig wilde zijn.

Waarom heb je uiteindelijk voor aardrijkskunde gekozen?
Ik was op de middelbare school al geïnspireerd door mijn docent aardrijkskunde die altijd superenthousiast was over zijn vak. De diversiteit van het vak spreekt me enorm aan. Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen: “Alles is aardrijkskunde. Roep maar eens iets en ik maak er aardrijkskunde van.” Er is nog geen enkele leerling geweest die met iets is gekomen waarbij dat niet gelukt is.

Noem eens een voorbeeld
Nou, neem “bureau”.  Dat kun je dan linken aan de productieketen en de globalisering.

Waarom ben je zo actief op social media?
Op internet zijn veel enthousiaste docenten te vinden die hun tips delen. Zo zit ik in een Facebookgroep voor aardrijkskundedocenten. Maar ik vind ook dat er nog teveel eilandjes zijn. Onderwijs is voor iedereen. Daarom ben ik een YouTube kanaal gestart dat gratis toegankelijk is voor leerlingen en collega’s. Ik zet er, onder andere, zelfgemaakte kennisclips op. Bijvoorbeeld over de gesteentekringloop en de subductiezone.  Dat zijn onderwerpen die leerlingen moeilijk vinden. Die kennis kunnen ze nu zelf in hun eigen tempo thuis doornemen. In mijn filmpjes gebruik ik animatieprogramma’s en afbeeldingen. Mijn doel is om de stof zo beeldend en zo ervaringsgericht mogelijk over te brengen.

Doe je dat ook in de lessen?
Jazeker, als we het over de favela’s in Brazilië hebben dan kijken we bijvoorbeeld op Google streetview hoe die er uitzien. En de plaattheorie leg ik uit met behulp van de Mars- Snickersmethode. Druk je die twee tegen elkaar, dan zie je onder meer plooiingsgebergte ontstaan. Ook trekken we er geregeld op uit met de klas. Bijvoorbeeld naar de Rotterdamse haven om de effecten van globalisering te bestuderen. Leerlingen moeten zoveel mogelijk context hebben waar ze de lesstof aan kunnen ophangen.

Hoe gebruik je BuiteNLand in je lessen?
Ik laat de leerlingen onder meer de online opdrachten maken. Ik vind het een superfijne methode. Leerlingen zien, net als de docent, meteen hun score. Is de score niet zo hoog dan worden ze automatisch in de herhalingsroute geplaatst. Leerlingen die hoog scoren krijgen een verrijkingsroute aangeboden. Ook kan ik er makkelijk mee differentiëren. Soms deel ik de klas op basis van de scores in drie groepen in. De leerlingen die minder dan 60% hebben gescoord, kan ik dan een extra verlengde instructie geven.

Gebruik je nog meer onderdelen van BuitenLand?
Ja, de Boxopdrachten, waarbij nog dieper op de stof wordt ingegaan, zet ik ook vaak in. Evenals de oefentoetsen. Die zijn een goede voorbereiding op de examenstof. Ik maak minder gebruik van de animaties omdat ik natuurlijk mijn eigen filmpjes heb. Het is ook bewezen dat het extra motiverend  werkt  als leerlingen weten dat de docent het lesmateriaal zelf heeft gemaakt. Dat komt over als: de leerkracht doet moeite voor ons.

Wat vind je zelf de meest bijzonder plek waar je bent geweest?
Dat is toch wel de nog actieve vulkaan op het eiland Stromboli bij Sicilië. Ik was er op veldwerk tijdens mijn studie. Het is heel bijzonder om die lavafontein van zo dichtbij te zien. Dan zie je pas hoeveel kracht een vulkaan heeft. Het klink als onweer in de aarde. Ook echt iets wat je niet uit een boek kunt leren. Maar wat je zelf moet zien en ervaren.